Demokrati: hvordan spørger vi eksperterne?

Terrabona en abril

På Mellemamerika Komiteens landsmøde her i weekenden besluttede vi at arbejde med demokrati som gennemgående tema det kommende år – både i Danmark og i Mellemamerika. Undervejs snakkede vi  blandt andet om, at hvis en lille, folkelig forening som Mellemamerika Komiteen seriøst skal arbejde med demokrati bør vi vide hvad vi taler om. Jeg kom så til at tænke på, at så må vi vel hellere spørge eksperterne.

Så her er et bud på, hvordan en aktivistbaseret forening som MAK kan udnytte sit netværk af partnere og og venner til at høre, hvad bonden, tekstilarbejderen, teenageren og aktivisten i Mellemerika drømmer om, når de drømmer demokrati.

En lille, netværks- og anekdotebaseret demokratiundersøgelse

Hvilke krav bør der stilles til en demokratiundersøgelse? En undersøgelse af hvad vores partnere i Mellemamerika (her også og især forstået deres medlemmer) forstår ved demokrati bør kunne synliggøre skel/nuancer vedrørende mindst tre dimensioner:

  • ”Formelt” vs ”reelt” demokrati,
  • Afhængig stillingtagen (hvor løfter og trusler fra en caudillo eller en præst, materiel nød, manglende viden etc spiller en vigtig rolle) vs uafhængig stillingtagen,
  • Hvordan der vægtes mellem materiel nød, sikkerhed og indflydelse.

Undersøgelsen bør også afspejle levende menneskers konkrete erfaringer med demokrati. Den bør være åben for, at andre kan have en anden ideverden om emnet end vi har. Den bør kunne formidles i ord og billeder af de mennesker, som det drejer sig om. Den bør kunne gennemføres med minimal træning af stort set alle Komiteens medlemmer i samarbejde.

Her er et bud. Det er baseret på metoder fra Global Giving, og især inspireret af dette eksempel på en undersøgelse

1. Anekdote

Tænk på en situation, hvor der skulle tages en beslutning eller et valg, der var vigtigt for dig. Det kan have været i familien, i landsbyen, i din organisation, eller i landet. Hvornår har du været skuffet, rasende eller begejstret for, hvordan demokratiet virkede? Fortæl hvad der skete, hvordan du blev påvirket af det og hvorfor, og hvad du synes, den historie kan fortælle andre.

2. Hvad er demokrati?

Nævn nu tre stikord/aspekter, som for dig er vigtige, hvis man tale om, at der er demokrati.

Fra listen på ti muligheder nedenfor, vælg de stikord, som du synes er vigtigst for demokrati. Du må gerne tage dine egne stikord fra før med, eller finde på nye, hvis du synes der er vigtige ting, vi har glemt: (Her skal vi finde ti stikord som er meningsfulde at bede en en maya-kvinde, en honduransk fagforeningsleder og en musiker fra Leon at vælge imellem. Nogle bud nedenfor. Der vil hele tiden være frihed for, at den vi taler med, selv kan foreslå stikord. Så de kan udvikles undervejs.)

    • Elecciones libre (Frie valg)
    • Dialogo (Lederne giver sig tid til at lytte, når jeg vil tale med dem)
    • Expresion libra (Fri tale)
    • Participacion (Jeg kan deltage i vigtige beslutninger)
    • Me consultan (Jeg bliver hørt i vigtige beslutninger)
    • Postularme (Jeg kan selv stille op til valg)
    • Sin miedo (Jeg kan sige min mening uden at være bange for hvad andre vil sige eller gøre)
    • Cumplen (Lederne holder hvad de lover)
    • Informacion (Jeg kan få information om hvad der skal besluttes)
    • Me ayudan (Lederne hjælper mig, når jeg har et problem)
    • Me invitan participar (Jeg bliver inviteret til møder og afstemninger)
    • Me permitan participar (Jeg får lov til at gå til møde/afstemning)
    • No tengo gastos (Jeg skal ikke bruge penge for at deltage: busbilleter, tabt arbejdsdag, mad.

3. Hvad siger anekdoten om demokrati?

  • Tænk nu på din historie. Tegn en streg. På den ene ende står: demokratiet fungerer. På den anden står der: demokratiet fungerer ikke. Hvor på stregen vil du placer din historie (den ene ende betyder så ”fungerer perfekt”, den anden ende betyder ”fungerer overhovedet ikke”.
  • Tænk nu på alle de stikord, du har tænkt over. Hvilke tre stikord er mest relevant for din historie? Tegn en trekant de tre stikord på hver ende. Placer din historie din demokratitrekant, på den måde, at du sætter en prik, så den er tæt ved de stikord, som du synes bedst beskriver, hvad din historie siger om demokrati, og længere væk fra de stikord, som er mindre relevante for din historie. Jo længere væk, jo mindre relevant er stikordet.

4. Hvordan er demokratiet i din barrio, organisation, land, familie?

  • Tænk nu på din landsby/barrio. Tegn stregen igen. Hvor vil du placere den på demokrati-skalaen? Tegn trekanten igen. Hvilke tre stikord passer bedst til demokratiet i din landsby. Hvor vil placere din landsby på trekanten?
  • Tænk på din organisation.
  • Tænk på dit land.
  • Tænk på din familie.

5. Har jeg demokratisk indflydelse?

  • Tænk nu på den historie du fortalte og på de trekanter du har tegnet om din landsby, organisation land og familie. Tegn en streg igen. På den ene ender sætter du: jeg har indflydelse på mit liv. På den anden sætter du: jeg har ikke indflydelse på mit liv. Sæt nu en prik, der beskriver hvor meget indflydelse du har på dit liv.
  • Tænk igen på de trekanter du har tegnet og på de stikord du har brugt. Overvej igen hvilke stikord der for bedst beskriver hvad demokrati er. Mener du stadig det samme eller vil du gerne udskifte nogle af dem? Tegn igen trekanten og sæt de stikord på, som du mener bedst beskriver demokrati. Placer nu dig selv i din demokratikant: Sæt en prik, der er tæt på de stikord, der passer godt til din situation, og langt fra de stikord, der ikke beskriver din situation. Hvis du er langt fra alle tre stikord, så sæt din prik udenfor trekanten.
  • Tegn endnu en trekant. I den ene kant skriver du “demokrati”. I den anden skriver du: “velfærd” (bienestar). Det betyder penge, mad, sundhed, skole og så videre. På den tredje skriver du “sikkerhed”. Placer dig selv i den trekant: sæt prikken tæt på de stikord, som du synes beskriver dit liv godt. (helt i midten hvas ALLE tre passer godt. Og langt fra dem, som ikke passer godt. Hvis ingen af stikordene har noget at gøre med dit liv lige nu, eller alle står lige slemt til, så sæt prikken udenfor.
  • Tegn den samme trekant igen. Nu skal du sætte din prik efter hvor vigtig du synes temaet er: jo tættere på stikordet, jo højere vægt lægger du på det.

6. Evaluering

Nu er vi færdige. Men lige et sidste spørgsmål: Hvis du skulle fortælle en god ven om det arbejde vi lige har lavet, hvad ville du sige?

Mine spørgsmål til læseren:

  • Vil sådan en metode virke?
  • Hvilke 10 stikord er de rigtige til at gå i felten med i Mellemamerika?

2 thoughts on “Demokrati: hvordan spørger vi eksperterne?

  1. Flot Sven, kunne man tage det reelle demokrati med i “de ti spørgsmål”? Frihed til at vælge hvad jeg vil i mit liv (økonomisk frihed: jeg er ikke tvunget til at forlade mit barn for at tage til et andet land og arbejde, ikke tvunget til at leve med en mand der slår mig og den slags). Det kommer med i punkt 5, men for ikke at adskille tingene. – Jeg tror det er en enorm vigtig del af hvordan man opfatter demokrati. – Jeg har arbejdet i et lokaludviklingsprojekt i Leon – dept. hvor vi lavede tonsvis af workshops, rigtig gode og participative, og andre tiltag ifm medborgerdeltagelse. – 8 år arbejdede projektet, og alligevel, da Daniel kom til, blev alt kastet over bord, og den aktive befolkning fulgte Daniel, fordi der fulgte materielle goder med.

    Og så kan man måske stryge nogle af deltagelses-spørgsmålene, der er lidt dobbelte. – Men ellers får jeg straks lyst til at spørge folk jeg kender, kan vi lave en mail-udgave til målgruppe af mere erfarne mailbrugere? Og hvem systematiserer?

    Kh Else

  2. Tak for rigtig godt input – jeg sad selv og brød hovedet med hvordan jeg kunne få det økonomiske ind, uden videre godt resultat. En undersøgelse per e-mail er nok ladsiggørlig – især hvis jeg kan finde et program, hvor man kan placere en prik på en trekant! (ellers kan det laves på tekst, selvfølgelig. Jeg vil vældig gerne stå for/være med til at systematisere.

Skriv et svar

