Så fik Maria sin fødselsdag

Marias fødselsdag

Den 18. blev Maria fire. På børnehjemmet holdt de en piñata om måneden, hvor de fejrede alle månedens fødselsdage. Nu skulle Maria have sin første fødselsdag, der var hendes helt egen. Hun ville have en klovn, der malede på børnene, ligesom der har været ved de andre fødselsdage på gaden. Hun ville have en prinsesse-piñata. Og hun skulle være klædt som en prinsesse. Hun fik det hele, og lappede det i sig.

Marias fødselsdag

Hun fik også sang og dansk lagkage om morgenen, og bayerske pølser og fiskedam til festen om eftermiddagen. Bare for at vi også skulle føle os hjemme. Der kom børn og voksne fra gaden, fra Miguel og Sonyas familie, fra den svenske skole, og fra Nubias familie. En god dag, “hvor næsten ingen græd”, som jeg engang sagde til min mor og far om en fødselsdag, da jeg var lille. Aldrig mere, sagde Maggan og mig til hinanden, da vi gjorde regnskabet op!

Noget lidt underligt var, som man ikke kan se på billederne, er at børnene fra den svenske skole og fra gaden faldt helt naturligt sammen, mens Nubias grannevøer og niecer holdt sig mest lidt udenfor, sad mest i yderkredsen (undtagen Julio, som ingen kan holde tilbage), så lidt mutte ud i deres fineste tøj, der ikke strålede nær så meget som de andres. Jeg havde troet at skellet ville gå på nationalitet, ikke på klasse. Men tilsyneladende forener middelklasse fra alle lande sig gnidningsfrit, mens der står malet “barrio” på panderne på Sven, Julio, Sara, Esperanza og José Tomas, hvor søde og dejlige de end er. Svens ansigt ser allerede ud til være “sat” i sin rolle som ældste mand i sin familie, tynget af at skulle passe sine søskende og hjælpe sin mor…

Marias fødselsdagMarias fødselsdagMarias fødselsdag

One thought on “Så fik Maria sin fødselsdag

  1. Kære Sven og Maggan.
    Jeg nyder at se billederne af jer sammen med jeres lille prinsesse.
    Vi har flere gange talt om den åbenhed og gæstfrihed vi mødte i Nicaragua sidste år i maj – ikke mindst hos jer. Jeg har lige været nogle dage sammen med Sara, der travlt sidder og skriver speciale, hvor vi i en pause talte om at tage tilbage – engang – sammen.
    Jeg ønsker det bedste for jer – hilsen Annette

Skriv et svar

