I Managua taler gaden

Arte matizada de la UCA

En af de mange charmer ved Managua er, at det er en by, hvor så meget af livet leves på gaden. Også det politiske. Disse murmalerier ved UCA-universitetet er et af mange udtryk for en spændende tendens blandt dele af ungdommen: meget kritisk, meget antiautoritær, dybt skeptisk overfor partipolitik, kunstnerisk og kulturkritisk i sin udtryksform.

Arte matizada de la UCAArte matizada de la UCA

TV: “Åh mit Nicaragua, mit lille Nicaragua, efter “Sten, papir, saks””.

Som altid, når noget samler så meget talent, som denne lille tendens har gjort, er dele af den, især de mest succesrige musikere, forlængst blevet viklet ind i sponsorater og firmapromoverede koncertturneer. Men jeg synes det er sjovt hvordan gadens graffittikunstnere er gået til opgaven med at “forbedre” disse værker. Den respekt, de har vist for det oprindelige udtryk, gør flere af disse mure til kollektive værker, som på en sær måde fusionerer universitetsungdommens nye kritiske syn med gadens ældre, medfødte respektløshed.

Er der ved at danne sig grundlag for noget helt nyt i nicaraguansk politik?

Dialogo politico con tres voces

Uvidenhed er et folks værste synd - og den bedste for en caudillo. DET ER KUN GLASSSET, DER GÅR I STYKKER

Hjemme i Bello Horizonte

I Bello Horizonte, hvor jeg bor (lavere middelklasse), kan graffitti udtrykket ses i sin mere “rene” form:

LLoro lo que pienso...Creatividad delinquente

TV: “Jeg græder det jeg tænker, og maler det jeg føler”

Tjek evt. Miniguide til Managua for tips til, hvor du kan møde Managuas progressive kulturscene.

Skriv et svar

