Min yngste kalv

La chaparra y su cria

Han er kun 6 dage gammel, min yngste kalv. “Min” kvægflok er nu vokset fra seks til ni, og der er en til på vej.

Den nyfødtes mor har Reynaldo døbt “La chaparita” (den lille) og er den ene af de to køer, der på mit besøg sidste weekend havde diekalv. Den anden er “La pinta” (den plettede), hvis 30 dage gamle kalv her slås for at komme til patten, mens Reynaldos søn Miguel malker:

Luchando para agarrar la teta...

La Pinta giver seks liter mælk om dagen. Det er meget efter Reynaldos gårds målestok. Med mine to har Reynaldo i denne regntid syv malkekøer, og får om en måned en til, når min næste føder. De syv køer giver ham måske 30 til 40 liter mælk om dagen. I El Arado er mælkemarkedet stadig meget lokalt: sønnen Reynaldo ridder hver dag til nabolandsbyen Montaña Grande med mælkedunken, hvor han sælger den til lokalt videresalg i form af cuajada-bondeosten.

Miguel ordenando

Det giver 150 til 200 cordobas om dagen: “Nok til risen og kaffen og mere endnu”, siger Reynaldo. En landarbejder tjener 50 cordobas (12-13 kroner) om dagen, så “det er forkert at sige, at vi passer på køerne. Det er dem, der passer på os”, siger Reynaldo.

I vores partnerskabsaftale får Reynaldo mælken og halvdelen af afkommet, og han giver pasningen og græsgangene. Jeg ejer køerne og får den anden halvdel af afkommet, og har givet kapitalen.

Her det Anyel med La Pinta. Trods den nye regering er det endnu ikke blevet til noget med det stipendie, som kunne sende ham afsted på det lægestudie, han drømmer om:

Angel Miranda

Skriv et svar

