Managua – Mellemamerikas Venedig

Invierno en Managua

Det er ikke en flod. Det er en af Managuas hovedveje. Det er helt normalt. Det er bare regntid.

Invierno en Managua

Managua går sommetider for at være Mellemamerikas Venedig, på grund af de mange kilometer kanaler, der skal lede regnvandet igennem byen fra bjergene syd for byen ud til søen. Byen er afvandingsområde for et meget stort areal, og er lagt genialt hvis man vil være grøntsagsavler. Mindre genialt, hvis man gerne vil holde sine fødder tørre i regntiden. Det er meget vand, og det kommer pludseligt.

I disse klimakrisetider har regnskyllene det med at falde sjældnere, og mere koncentreret. Hvis kommunen har været lidt langsom med at få ryddet kanalerne for skrald kan det pludselig blive dramatisk (en af deres vigtige funktioner er at være losseplads for kvarterer, hvor skraldebilen ikke kommer). Vandet fra bjergene sprænger pludselig ud af en kanal og flyder ovenpå byen istedet for igennem den.

Invierno en Managua

Sommetider betyder det at en barrio som denne, der ligger klods op af en kanal, pludselig kan være skyllet væk, med husvilde og sommetider døde til følge. Sommetider betyder det bare en time, hvor bilen forvandles fra køretøj til blidt gyngende redningsflåde.

Man venter ved et lyskryds en hel normal regntidseftermidag som denne:

Invierno en Managua

Inden lyset er blevet grønt er midterrabbaten pludselig forsvundet:

Invierno en Managua

Og kort tid efter er chaufføren klogt ude af bilen, for at kunne holde på den, hvis den begynde at flyde væk:

Invierno en Managua

Når jeg kigger sidelæns, nærmer vandstanden sig toppen af den lave mur, der skiller fortovet fra kanalen:

Invierno en Managua

Og lidt efter er kanal og vej gået i et i billedet, der indledte denne post.

På den anden side af gaden har en gruppe arbejdere fra et af værkstederne under højt humør kæmpet sig frem til busstoppestedet:

Invierno en Managua

Jeg tror de er tosset. Men de ved bedre, og vandstanden er allerede begyndt at synke. Ti minutter efter kæmper den første bus sig igen igennem vandmasserne:

Invierno en Managua

Og pløjer støt videre mens en af arbejderne vinker glad til mig. “Oye gringo!”:

Invierno en Managua

Taxachauføren bag mig, som for få minutter siden fik druknet sin motor sådan her:

Invierno en Managua

… vinker nu til mig for at bede om hjælp til at blive slæbt ind til siden af vejen. Det er snart gjort, og så kører jeg glad videre for at hente Maggan på skolen, med fem centimeter brunt vand i bunden af bilen, men kun en lille time forsinket og en hverdagsoplevelse rigere.

En time senere på vej hjem tog vi billedet foroven af barrioen ved kanalen. Kun det affald, flodbølgen havde kastet af sig, var tilbage.

Dog, dagens tip til Suzuki: Til brug i tropiske lande er det uklogt at fore biler med gulvtæpper, der ikke kan fjernes. Flodvand lugter, også det er tørret!

5 thoughts on “Managua – Mellemamerikas Venedig

  1. uha det er da vildt med regn. Jeg skal til Nicaragua den 19 juni 2008 og skal rejse op igennem mellemamerika. Hvilket slags tøj kan du anbefale at tage med, skal jeg have regntøj med eller nøjes med en paraply og accepterer at man bliver våd til tider. Skal helst ikke have for meget med. Jeg skal være afsted i 2 måneder, slutter i Mexico City

  2. Aldrig en paraply!

    Jeg rejste nogle år men en lille poncho, der kunne foldes sammen til ingenting. Den var udemærket, og den dækker også rygsækken. Men de holdt aldrig hele rejsen, og efter et stykke tid holdt jeg op med at huske at købe en.

    Så når jeg rejser med rygsæk nu har jeg det mest sådan, at enten venter jeg til regnen er forbi, og ellers bliver jeg nok alligevel så våd, at jeg lige så godt kan nyde det… Medmindre man er midt i en orkan eller højt oppe i bjergene, er dagene mest solskin, selv i regntiden. Jeg prøver altid at have tørt skiftetøj i en plastikpose i rygsækken (jeg har faktisk alting i plastikposer).

    Når man så SKAL op til landsbyen i bjergene på ladet af en lastbil, er det smart med ponchoen. Eller man kan købe et par meter plastik for ingen penge, og give det væk igen når man tager videre til en mere tør zone… (tag aldrig noget med på rejsen som man ikke skal bruge hele turen, og som kan skaffes billigt når man skal bruge det).

    PS: husk en trøje til bjergene i Guatemala og Chiapas!

    PPS: Det er ikke orkansæson mens du er i Mellemamerika, men hvis du alligevel havner i en, skal du tage det alvorligt (ofte mere i form af oversvømmelser og mudderskred end vind). Lad være med at prøve at tage den sidste bus ud igennem regnen!

  3. ok tak for tippet. Jeg har aldrig rejst på den her backpacker måde før, så det er ret nyt det hele. Jeg vender måske tilbage med flere spørgsmål😉

  4. jeg kommer til Managua i oktober måned og skal undervise danske elever på den svenske skole i et halvt år. Jeg er en ældre herre på 79 og havde forestillet mig at cykle til skole. Men når jeg nu har set dine photoes, så er det måske smartere at tage en gummibåd med. jørgen

  5. Heldigvis er den slags episoder som oftest begrænset i både tid og sted… den her varede kun en time, og det var kun halvtreds meter af vejen, som blev til flod…

Skriv et svar

