Nogle kvinder og deres mænd

 Asemblea de la Cooperativa

Det her er tænkt som en lille perceptions-test. Ser kvinder anderledes ud sammen med deres mænd, end når man ser dem alene?


Da jeg sad og skar disse billeder af bønder fra Terrabona til, blev jeg opmærksom på, og lidt skræmt af, hvor forskelligt jeg opfattede kvinderne, når jeg så dem alene og sammenmed deres mænd. Er mine øjne blevet for tilvænnet det machismo-samfund, jeg lever i?

Se på bondekvinden sammen med sin mand foroven. Og alene forneden. Er det kun mig, der ser hende anderledes?

 Asemblea de la Cooperativa

Her er Paola med sin far Margarito:

 Asemblea de la Cooperativa

Her er det samme billede af hende, men uden Margarito:

 Asemblea de la Cooperativa

Her er Marta med hendes mand Balbino:

 Asemblea de la Cooperativa

Og her, samme Marta, men uden Balbino:

 Asemblea de la Cooperativa

Nå, har jeg afsløret den skjulte sexist i os alle, eller kun i mig selv?

2 thoughts on “Nogle kvinder og deres mænd

  1. Hej kære Sven.

    Det er simpelt hen (men det er IKKE simpelt!) hammergodt og – flot, det samlede materiale på din blog om Matagalpa og “vores” bønder.
    Jeg bliver helt varm og glad, når jeg (som nu!) sidder og kigger billeder.
    Keep on tracking, Sven! Du ER på sporet!
    Take it easy, but take it! Revolutionær tålmodighed, betyder det vist!

    Bedste hilsner til jer begge
    Finn

  2. Tak for de varmende ord, Finn.
    Jeg var i dag netop til møde med UNAG of ATC om den endelige evaluering af PROMAT projektet, og blev endnu engang glad om hjertet over, at vi i MAK har kunnet spille en rolle i en så god proces som reorganiseringen af bondebevægelsen i Matagalpa har været, og stadig er. Der er heldigvis stadig meget tilbage at skrive om den sag!
    /Sven

Skriv et svar

