Så er vi blevet kvægavlere!

Cattle, men and boys

Så er vi blevet kvægavlere! Vi har indgået aftale med vores ven Reynaldo i Terrabona om at opdrætte kvæg på vores vejne. Foreløbigt ejer vi 6 gode kvier. Her er to af dem, ved Reynaldos malkefold. Det er de to nærmeste, den røde og den hvide bagved.

Flere koer

Her er to til, som vi fandt efter en halv times kørsel ad Reynalds markveje. Så stod vi af bilen, og Reynaldo og mig gik rundt en time i krattet for at finde de sidste to. Vi fandt seks af Margaritos køer, som havde forvildede sig ind på Reynaldos mark, men ikke mine.

Det havde regnet aftenen før og var en kølig dag, så de blev oppe i bakkerne, var Reynaldos forklaring… sådan er det med ekstensivt kvægbrug, kvæget går og passer sig selv de fleste dage på deres halve eller hele hektar per ko, og somme tider tror jeg det meste af den egentlige arbejdstid med dem går med at lede efter sine dyr.

Projektet er et ti årigt avlsprojekt. Min aftale med Reynaldo er at jeg investerer pengene og han investerer jorden. Derfor arbejder vi “a medio”: vi får hver hver anden kviekalv af avlen, og deler salgsindtægterne fra tyrekalvene, som jo ender på slagteri. Reynaldo stiller også med arbejdskraft og avlstyren. Det får han mælken for. En af vores venner, Ove mener det er ret fordelagtigt for Reynaldo, da der kan være mange penge i mælk. Men bare jeg får tredoblet min investerering på ti år, som mine og Reynaldos beregninger siger, så er jeg såmen glad (siger weekendgodsejeren)….

Terrabona cowboys

Her er de, El Arados cowboys. Og her kommer næste generation ridende:

Eynar rides

Skriv et svar

